ویژگی های یک مشاور خوب
ویژگی های یک مشاور خوب
یک مشاور بازاریابی برای اجرای یک مشاوره ی صحیح چند تا اصل باید رعایت کنه :
1.بدترین کار تو مشاوره این که بدون اینکه از احساسات و تفکرات مراجع اگاهی داشته باشیم شروع به صحبت و رهنمود دادن کنیم یا به عبارتی مشاور بازاریابی شروع کننده ی صحبت باشه بنابراین مشاور بازاریابی خوب همیشه اول شنونده ی خوب
2.یک مشاور بازاریابی خوب آمادگی شنیدن هر مشکلی رو داره چون ما مردم ایران تا کاسه ی صبرمون لبریز نشه بفکر مشکل بازار نمی افتیم
3.یک مشاور بازاریابی خوب امادگی پذیرش هر فردی با هر نژاد و قومیتی رو داره مشاور بازاریابی خوب مراجع طرد نمی کنه چون معمولا مشاور بازاریابی یکی از آخرین پناهگاه های مراجع که اگه طرد بشه مشکلات زیادی ببار میاره
4.یک مشاور بازاریابی خوب ضمن آگاهی به تمام رویکردهای مشاوره ای برای مشکل بازاراز رویکرد التقاطی استفاده میکنه
5.مشاور بازاریابی خوب آگاه که مشکل بازار یک خیابان دو طرفست بین مراجع و مشاور بازاریابی برای همین اگر مراجع انگیزه ی هیچ کاری رو نداره اول رو مسائل انگیزشی او کار میکنه
6.مشاور بازاریابی باید از خواست اصلی مراجع برای مشکل بازار آگاه باشه و توی اون راستا قدم برداره
7.مشاور بازاریابی باید بتونه یک رابطه ی حسنه و تئام با اعتماد ایجاد کنه تا مراجع بدون هیچ اضطرابی مشکلاش بتونه راحت بگه
8.یک مشاور بازاریابی خوب دانش دایره المعارفی داره از فلسفه جامعه شناسی روانشناسی گرفته تا ادبیات و...چون بعضی وقت ها توی جلسه ی مشکل بازار این بحث ها مطرح میشه
9.مشاور بازاریابی خوب توان تشخیص افکار مخرب و داره و با اعتماد به نفس باید سعی در ازبین بردن اون ها کنه
10 مشاور بازاریابی نباید مراجع به خودش وابسته کنه به شکلی که دیگه نتونه استقلال بدست بیاره برا همین وقتی مراجع از مشاور بازاریابی تعریف میکنه باید بگیم درست که من کمک کردم ولی این شما بودی که مشکل حل کردی
11 مشاور بازاریابی خوب هیچ سوالی از روی کنجکاوی نباید بپرسه چون اگه بپرسه مراجع احساس میکنه مشاور بازاریابی کارش خوب بلد نیست
12 مشاور بازاریابی خوب باید توی خیلی حوزه ها خودش وارد بشه تا بتونه بهتر مراجع هایی که توی اون حوزه های خاص مشکل دارن رو درک کنه
15 مشاور بازاریابی خوب به مسائل جنبه ی ارزشی نمی ده و خوب بد براش معنی نداره
اینک در ادامه ویژگی های یک مشاور بازاریابی خوب ارائه می شود.
1- خودآگاهی
2- همدلی (خود را جای مراجع گذاشتن)
3- خلوص (بین گفتار و رفتارش هماهنگی باشد)
4- همخوانی (یکپارچگی)
5- احترام مثبت (پذیرش شرط اولیه خصوصاً از جانب مشاور)
6- توانایی ارتباط (توانایی در گوش دادن، پاسخ مثبت)
7- دانش
8- یکپارچگی و انسجام اخلاقی ( از لحاظ شخصیتی به ثبات رسیده باشد)
رفتارهای مؤثر و غیر مؤثر یک مشاور
رفتارهای غیر مؤثر |
رفتارهای مؤثر |
غیر کلامی |
کلامی |
قطع صحبت مراجع |
استفاده از کلمات قابل فهم |
نصیحت کردن |
برگشتن به عقب و تصریح گفتههای مراجع |
اندرز دادن |
تفسیرهای به موقع |
موعظه کردن |
خلاصه کردن گفتههای مراجع |
سرزنش کردن |
پاسخ دهی به پیام اصلی |
نیشخند زدن |
استفاده از تقویتهای کلامی (آها، هوم، متوجهم، بله) |
التماس کردن |
صدازدن مراجع به اسم کوچک یا ضمیر "تو" |
پاسخ به سؤالات شخصی دستور دادن، تقاضا کردن |
طرح سؤالات بخصوص ، سؤالاتی که با چرا شروع میشود |
تفسیر افراطی |
استفاده بجا و مناسب از شوخی برای کاستن از تنش مراجع |
نگرش ترحمآمیز |
برخورد محرمانه و غیر داورانه |
به کارگیری کلمات غیر قابل فهم بر دیگران |
افزودن درک بیشتر به گفتههای مراجع |